dressyrträning

 
Fyfan vad snö de kommit alltså, fick sätta på mig täckbyxor å kängor för att ens ta mig ut till bilen imorse utan att bli genomblöt. Men som man längtat efter snö och mjuka vägar! Väldigt less på is och ojämna vägar nu....
 
Idag for vi till ridhuset iaf och hade dressyrträning för Erika. Spöket var överlag duktig idag men oerhört taggad och springig.. Kändes som jag hade velat rida fram han mer innan vi började rida för Erika, hann inte ta ett galoppsteg. Så han var supertaggad och i slutorna i skritt var han väldigt på i skritten och då fick jag mycket häst i handen ist. Men jobbade fortfarande med att jag skulle ha lite halvlånga tyglar och låta han balansera upp sig själv. Han känns väldigt stadig och de känns bra att han kan ligga på ett behagligt tempo i traven utan att jag behöver bromsa så mycket med handen, måste nämligen göra de mycket när jag rider han ute för då ligger han på som tusan vissa gånger och skiter totalt i min röv och säte.. Övade på att fatta galopp direkt från slutan, in på en liten volt samt sakta av till skritt och peta in rumpan igen på han direkt, skulle som fatta galopp från sluta och in i en sluta. Vilket gick riktigt bra när han väl förstod vad jag menade, då blev han nästan överambitiös och gjorde de av sig själv.
Fortsatte dessutom med att rygga och de förstår han sig inte riktigt på. Varför gå bakåt när man kan gå framåt liksom? Men även de gick bättre mot slutet. De gäller bara att ha tålamod och vara lugn intalar jag mig själv uppe på hästryggen.
 
Haha, vi fastnade inte på så många kort, svårt med kamera och ridhus.
Kommer en film sen ist!
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback